Zoals veel eigenaren van kleine bedrijven heb ik in 2023 veel tijd besteed aan het nadenken over hoe ik kunstmatige intelligentie wilde integreren in mijn contentbureau. iHartInhoud.
In eerste instantie was mijn instinct om me bij “Team No AI” aan te sluiten en het helemaal te negeren. Als schrijver is de angst voor tools als ChatGPT volkomen begrijpelijk. Het kan tenslotte in slechts enkele ogenblikken een hele blogpost uitspugen. Het is normaal dat u zich zorgen maakt dat u wordt vervangen.
Maar toen ik zag hoe deze opkomende technologie zich bleef ontwikkelen – en begon te zien op de vele manieren waarop oprichters in andere industrieën deze begonnen te gebruiken – besloot ik in plaats daarvan een ‘houd je vrienden dichtbij en je vijanden dichterbij’-aanpak te hanteren. Ik wilde alles leren wat ik kon over AI om me te helpen begrijpen of het echt de existentiële crisis zou veroorzaken die ik me had voorgesteld.
Na verloop van tijd besefte ik dat het antwoord nee is: AI is geen bedreiging voor mij. In ieder geval niet snel. Ten eerste de kwaliteit van content creatie is er gewoon nog niet. Deze tools vereisen menselijke input en finesse om bruikbare resultaten te krijgen. Alles wat mensen met AI doen, is niet zozeer AI-gemaakt zoals het is AI-bijgestaan.
Toen begon ik de mogelijkheden van AI volledig te benutten: goed leren werken met deze tools zou een zegen kunnen zijn voor mijn bedrijf, en ik zou ze zelfs kunnen gebruiken om mijn klanten te bedienen op een manier die me in staat stelde een waardevollere partner te zijn ( in plaats van mij te vervangen).
Deze benadering van de integratie van AI heeft mijn bureau geholpen onze eerste mijlpaal van zes cijfers in 2023 te bereiken. Het is zo waardevol geworden dat ik een nieuwe bedrijfstak om anderen te helpen leren samen te werken met AI. En niets van dit alles zou zijn gebeurd als ik het was blijven mijden.
Voor andere bedrijfseigenaren die aarzelen over de integratie van AI: hier zijn drie manieren waarop ik het dit jaar heb gebruikt om mijn bedrijf te laten groeien, en hoe ik van plan ben deze benaderingen in 2024 te blijven ontwikkelen.
Ik gebruik AI om tijd vrij te maken om te werken op mijn bedrijf in plaats van in mijn zaak
Mijn bureau heeft, net als zoveel andere bedrijven, altijd te maken gehad met het probleem ‘schoenmakerskinderen hebben geen schoenen’: terwijl we de marketing-, inhouds- en socialemediabehoeften van onze klanten op de voet hielden, kregen onze kanalen bijna geen aandacht.
Toen we eenmaal AI begonnen te gebruiken om operationele knelpunten op te lossen en het contentcreatieproces te stroomlijnen, kon ik hetzelfde hoge serviceniveau aan onze klanten leveren, terwijl ik ook tijd had om aan mijn eigen bedrijfsontwikkeling te besteden.
We zijn bijvoorbeeld ChatGPT gaan gebruiken om in batches over onderwerpen te brainstormen, ons te helpen bij het schetsen en de eerste rondes van inhoudsbewerkingen voor onze klanten uit te voeren. Het is belangrijk op te merken dat wij altijd hebben vooraf het gebruik van AI-tools bij onze klanten goedgekeurd en deze niet gebruikt voor klanten die ertegen waren. Toch voelden de meeste mensen zich op hun gemak met ons doordachte gebruik van deze technologie, en deze nieuwe processen bespaarden me al snel minimaal acht uur per week.
Dat is een hele werkdag die vrij is voor taken als het opbouwen van onze eigen online aanwezigheid, klantenwerving en het vinden van nieuwe manieren om mijn bedrijf te laten groeien in plaats van alleen onze bestaande klanten te bedienen.
In 2024 gaan we zoeken naar meer manieren om processen te stroomlijnen en onze klanten te leren hoe ze dit deels zelf kunnen doen. Dat voelt misschien als precies waar ik bang voor was: mijn klanten leren AI te gebruiken zodat ze mij niet nodig hebben, maar ik zie het als een manier om meer waarde op te bouwen. Als onze klanten bijvoorbeeld gemakkelijk merkcommunicatie kunnen schrijven die niet bij hun pakket bij ons is inbegrepen, ziet al hun inhoud er uniformer en dus succesvoller uit.
Het opleiden van hen laat ook zien hoeveel werk we in het gebruik van AI steken, zodat ze niet het gevoel hebben dat ze ons minder zouden moeten kunnen betalen alleen omdat we deze tools integreren. Het is nog steeds een heel menselijk proces dat specifieke expertise vereist, en we zouden goed betaald moeten worden om dat ter sprake te brengen.
Naast het vrijmaken van tijd om aan mijn bedrijf te werken, heeft AI mij geholpen bij het uitvoeren van bedrijfsontwikkelingstaken.
In het begin gebruikten we het op voor de hand liggende manieren, bijvoorbeeld ter ondersteuning van onze merkcopywriting of om ons te helpen bij het in kaart brengen van drie tot zes maanden inhoudskalenders voor onszelf en onze klanten.
Naarmate het jaar vorderde, zijn we het echter meer gaan gebruiken voor taken op een hoger niveau, van financiële planning en projecties tot strategieontwikkeling en het diep duiken in onze eigen branding en berichtgeving. Ik denk dat dit de echte superkracht is van op chat gebaseerde AI-agents: ze gebruiken als gedachtepartners voor de bedrijfsstrategie.
Toen we bijvoorbeeld moeite hadden om ons financiële doel voor een kwartaal te halen, schetste ik in ChatGPT wat we wilden bereiken en wat we deden om dit te bereiken, en vroeg ik welke aanvullende benaderingen we konden overwegen.
In de loop van een lang brainstormgesprek kwamen we met een aantal tactieken die ons uiteindelijk hielpen om niet alleen ons doel te bereiken, maar het zelfs te overtreffen. Enkele van de tactieken waren onder meer het identificeren van manieren om de unieke sterke punten en vaardigheden van mijn bestaande team beter te benutten, strategieën voor het veranderen van de prijsstructuur van ons serviceaanbod, aanvullende ‘laaghangend fruit’-mogelijkheden voor hoogwaardige aanvullende diensten, en zelfs ideeën voor bezuinigingen.
Er zijn onbeperkte mogelijkheden voor manieren waarop u AI kunt gebruiken om een strategie voor uw bedrijf te ontwikkelen, en aangezien u daarbij natuurlijke taal kunt gebruiken, kunt u gewoon een gesprek voeren zoals u dat met een teamlid zou doen. Het is zover gekomen dat elke keer dat ik een probleem tegenkom waarvan ik niet weet hoe ik het moet aanpakken, mijn eerste reactie is om naar ChatGPT te gaan om mijn denken te helpen begeleiden.
Ik gebruik AI om mij te coachen bij het bepalen van onze bedrijfsvisie
Een paar maanden geleden voelde ik me echt vastzitten in het bedrijf: niet gemotiveerd of tevreden met het werk dat we deden. Maar ik kon er niet echt de vinger op leggen waarom dat was, of precies hoe ik wilde veranderen of verbeteren.
Op een avond wendde ik me wanhopig tot ChatGPT en gaf het de rol van businesscoach, waarbij ik mijn situatie uitlegde en hem vroeg om tot nadenken stemmende vragen te stellen om mijn sleur te doorgronden. In de loop van een urenlang gesprek kwamen we op het punt waarop ik ontdekte dat ik het gevoel had dat het werk dat we deden niet op een positieve manier bijdroeg aan de wereld.
Wij waren niet de oorzaak leed– we waren al erg selectief wat betreft onze klanten – maar wilden de stem verheffen van mensen die actief bezig waren de wereld een betere plek te maken.
Met dit doel voor ogen hielp ChatGPT me vervolgens met het opstellen van een plan om een aantal klanten die niet zo op één lijn zaten voorzichtig buiten dienst te stellen, en om onze berichten te verschuiven om dit nieuwe publiek aan te trekken. Dankzij dit werk hebben we alleen al de afgelopen maand vier nieuwe klanten aangenomen met wie ons team zo enthousiast is om mee te werken en die een boodschap hebben die de wereld dringend moet horen.
Natuurlijk had ik dit werk ook zonder ChatGPT kunnen doen. Maar het proces verliep zo snel vergeleken met wanneer ik er in mijn eentje doorheen had gemodderd. AI kan het diepmenselijke inzicht dat je zou kunnen krijgen door te werken met een merkcoach of businesscoach nooit volledig vervangen, maar het kan je wel helpen om uit de problemen te komen. In slechts een paar maanden tijd ben ik van het gevoel dat ik niet op één lijn zat, veranderd in extreem enthousiast over de toekomst van het bedrijf. In 2024 wil ik verder zoeken naar mogelijkheden om AI in die coachende rol te zetten en mij de diepgaande vragen te laten stellen die mijn werk betekenisvoller zullen maken.
Dit is wat ik nu geloof over AI: het gaat niet jou vervangen, maar de bedrijven die het gebruiken zullen jou vervangen omdat ze zoveel sneller gaan bewegen. Ik zeg dit niet om angst te zaaien, maar om andere ondernemers aan te moedigen dat dit het moment is om deze ruimte te betreden. U hoeft geen expert te worden, maar u moet wel goed bekijken hoe u dit in uw bedrijf kunt inzetten. Ik denk dat je versteld zult staan van de manieren waarop het je vooruit kan helpen.